If You Can't Beat The System, Join In On The Fun 3

|
Strax efter att 2009 firats in blev det min tur att åka till Växjö och tillsammans med ett 40-tal andra, enligt egen utsago lika nippriga, potentiella poliser göra fysiska tester. Nu är jag aldrig den som visar upp några större känsloyttringar och jag lyckades hålla ihop det hela hyfsat trots att det såklart var en del fjärilar i magen. Speciellt med tanke på att jag kört bil halva natten för att klockan åtta på morgonen befinna mig i ett slaskigt Småland. Detta rekommenderas inte och mitt förslag är att man åker till sin testort kvällen innan och sover på vandrarhem eller hotell ifall man har långt att åka. Att jag skulle göra mitt absolut bästa var det dock inget snack om, jag var ju utvald nu. Efter att från början ha varit nästan 7000 sökande var det nu endast drygt 2000 som återstod att fördela på 350 platser och jag var väldigt nöjd över att vara bland denna lyckliga skara människor.

Väl på plats fick man anmäla sig till den polis som skulle ha hand om ditt ärende under dagen och sedan ganska omgående byta om. Stämningen var ganska hjärtlig under hela dagen, främst beroende på ledare som verkar varit med och gjort dessa fystester hur länge som helst. De bidrog till att humöret på de flesta var vid riktigt gott mod och trots att man i längden är konkurrenter ville alla vara med och peppa varandra. För egen del fick jag springa 2 km till att börja med och sedan göra Harres test, som i princip är en bana med hinder man ska ta sig igenom i en viss sekvens, självklart med tidskrav. Det senare testet får man öva på innan man genomför det live, något som för de flesta inte behövdes då människor med normal kroppskonstituion och någorlunda koll på sina extremiteter kommer klara hindren. Känner man att man inte besitter dessa viktiga färdigheter bör man öva på detta test innan. Googla fram banans utseende och öva, det var faktiskt några som åkte på detta moment och diskvalificerade därmed sig själva. Ytterligare några åkte på löpningen som enligt mig är betydligt tuffare. Alla bör löpträna innan testet, även om man känner att man är i form och att 9 minuter och 30 sekunder låter som en evighet för att springa 2 km. Jag kan lova att sekunderna kommer ticka iväg ganska snabbt om man inte ägnar sig åt motion några gånger i veckan. Åtminstone bör man vara på det klara med att man behärskar att springa sträckan på utsatt tid genom att övningsspringa innan testet.

Jag kände mig ganska nöjd vid dagens slut även om jag skulle velat pressa löptiden ytterligare några sekunder. Hemfärd följde och en riktigt jobbig väntan började nu infinna sig där jag allvarligt började kontemplera över om jag verkligen hade någon chans att som nymuckat gruppbefäl i 20-årsåldern peta mig in bland de avundsvärda människor som skulle få visa sig från sin bästa sida på de viktigaste och mest uttömmande testerna som nu följde hos Pliktverket.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar